SŁUPSK

tel. 59 842 40 81

PONIEDZIAŁEK-WTOREK: nieczynne
ŚRODA: 12:00-16:00
CZWARTEK-NIEDZIELA: 10:00-17:00

Oddział – Muzeum Wsi Słowińskiej
w Klukach

tel. 59 846 30 20
PONIEDZIAŁEK: 11:00-15:00
WTOREK-NIEDZIELA: 10:00-18:00

Oddział – Muzeum Kultury Ludowej Pomorza w Swołowie
tel. 59 811 94 10
PONIEDZIAŁEK: nieczynne
WTOREK: 10:00-15:00
ŚRODA-NIEDZIELA: 10:00-16:00


Lucjan Hanak

Krótka historia groteski
od Rafaela do Jerzego Chartowskiego
czyli
ze Złotego Domu Nerona do Zamku Książąt Pomorskich w Słupsku”


Jerzy Chartowski skomponował wiele dzieł posługując się językiem groteskowym. Znaczenie tego pojęcia, a także przykłady z historii sztuki sięgają wcześniejszych wieków i stanowią tło dla współczesnej twórczości.
Najbardziej znane dzieła, dzięki którym ukuto definicję groteski, powstały na zamówienie cesarza Nerona od roku 64 do 68. Ich autorem był Fabulus dekorujący malowidła Złotego Domu Nerona czyli Domus Aurea. W Renesansie w latach 70-tych XV wieku, dokładnie w Rzymie na Eskwilinie, na nowo odkryto Złoty Dom Nerona. Komnaty w Domus Aurea, od pożaru cesarskiego domu, były już zrujnowane i znajdowały się pod ziemią. Znalezisko sugerowało jakby odkryto groty - stąd dekoracje te nazwano „groteskami”. Jak pisała Maria Nowicka - odnaleziono wówczas „delikatne motywy ornamentalne, w których zręcznie łączono sylwetki zwierząt i ptaków z roślinami i kwiatami, a maleńkie figurki uskrzydlonej Psyche albo erotów wdzięcznie wiązały się z ozdobnymi kandelabrami...”.
A zatem w Domus Aurea napotkano sceny figuralne złożone z przeciwstawnych bytów: roślinnego i ludzkiego lub zwierzęcego oraz ludzkiego. Dodam, że np.: były to przedstawienia głowy mężczyzny z brodami w formie rozgałęzionych roślin, albo mężczyzny połączonego z tułowiem konia. Warto wspomnieć, że w Złotym Domu Nerona odnaleziono także sceny skomponowane tylko z samych postaci.
      W panoramie dzieł autorów wykorzystujących w ostatnich 600 latach język groteski, malarstwo Jerzego Chartowskiego wpisuje się w klasykę twórczości tego gatunku, jak również w jego rozwój. Dla poznania zagadnienia warto powrócić do przeszłości, a następnie przeanalizować dzieła słupskiego mistrza.
        Już w XVI wieku Rafael w sposób spektakularny zajął się rozpowszechnianiem poznanej z autopsji „groteski”. Jak pisze Tomasz Gryglewicz, pod jego kierunkiem w latach 1517-1519 wykonano „... najsłynniejszą...” w epoce nowożytnej „... realizację renesansowej groteski..”, czyli dekoracje „... loggi watykańskich...”, np. „Adam i Ewa”, Stanza della Segnatura.
Niebawem motywy groteski pojawiły się na północ od Alp. W latach 1525-1528 występują w płaskorzeźbach renesansowej kaplicy Zygmuntowskiej w Krakowie, których autorem jest Włoch Jan Cini ze Sieny.
Fala postaci groteskowych, mieszanych lub zwanych po prostu fantastycznymi, – czyli figur nieznanych historii naturalnej była obecna w gronie dzieł artystów z całej Europy. Dobrymi przykładami opisującymi to zjawisko są przykłady:
Hieronim Bosch, pt. „Piekło”, fragment prawego skrzydła „Tryptyku rozkoszy ziemskich”, ok. 1510, Muzeo del Prado, Madryt,
Peter Brueghel - grafika -„La Luxure”, 1556-1559, Cabinet des Estampes, Bruksela,
Giuseppe Arcimboldo - „Lato”, 1563 z cyklu „Cztery Pory roku”, kolekcja Kunsthistorisches Museum w Wiedniu,
Francisco Goya scena z „Pogrzeb sardynki”, 1793, Akademia San Fernando, Madryt
Honoré Daumier – grafika „Koszmar Mimi”, II poł. XIX w.,
Jacek Malczewski – obraz „Przebrzmiały ton”, 1909
Pablo Picasso - grafika „Minotaur pochylony nad dziewczyną”, Graphische Sammlung, Monachium,
dorobek surrealistów, w tym: Salvadora Dali, Maxa Ernsta, Paula Klee i René Magritte’a,
oraz Stanisław Ignacy Witkiewicz np. „Jowisz zmieniający się w byka”, 1921, własność Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku.
        Malarstwo, rysunek i grafika Jerzego Chartowskiego operuje połączeniem różnych bytów w jedną całość.
Np. zwierzęcia z postacią ludzką „Adam i Ewa” i „Centaur”
Zespolenie motywu rośliny z postaci ludzką, szczególnie widoczne jest w dziełach - „Wiosna” oraz „Melodia Chopina (Irys)”.
Architekturę zsumowaną z motywami ludzkim można zauważyć na „Impresji słupskiej”, 2012, umieszczonej na zaproszeniu, folderze i plakacie na niniejszą wystawę.
W XV w. mieszkańcy Rzymu oglądali groteskę w Złotym Domu Nerona. Dzisiaj w słupskim Zamku Książąt Pomorskich możemy zobaczyć groteskę naszych czasów, czyli twórczość Jerzego Chartowskiego.